Lepiej naprawić wahacz, czy wymienić go na nowy?

Układ zawieszenia uchodzi za jeden z najważniejszych systemów w samochodzie, dlatego musi on działać absolutnie bez zarzutu. Jeżeli wadliwe wahacze uniemożliwiają komfortową i bezpieczną jazdę, konieczna może być ich wymiana lub naprawa.

Jak działają wahacze?

Bardzo ważną rolę w takcie jazdy pełni wahacz. Jest to element układu zawieszenia, dzięki któremu możliwa jest prawidłowa praca innych komponentów zlokalizowanych w pobliżu. Wahacz pozwala również kołom na prawidłowy obrót w czasie pracy, a także pochłania część powstałych w ten sposób drgań. Dzięki wahaczom układ zawieszenia, podwiezie oraz nadwozie mogą ze sobą sprawnie i precyzyjnie współpracować.

We współczesnej motoryzacji zdecydowana większość stosowanych elementów posiada jedną lub dwie tuleje, wykonane z metalu oraz gumy, a także kulisty sworzeń. Mimo, że poszczególne materiały charakteryzują się stosunkowo wysoką trwałością, mogą one zużywać się wraz z upływem czasu. Wahacze podlegają dużym obciążeniom mechanicznym, ponieważ stanowią część układu zawieszenia. Zniszczenie wahaczy przyspiesza w dużym stopniu również nieostrożna jazda i niedbałość kierowcy.

Wymiana czy naprawa wahacza?

Kiedy element ulegnie uszkodzeniu, konieczna może być wymiana lub naprawa wahacza samochodowego. Optymalny wybór w dużej mierzy zależy od typu auta, a także rodzaju wahaczy w jaki wyposażony jest jego układ zawieszenia. Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest zarówno wymiana tulei, jak i sworznia. Usługi tego typu zazwyczaj nie kosztują więcej niż kilkadziesiąt złotych, dzięki czemu zakup pojedynczych elementów jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem, niż całościowa wymiana wahacza. Problemem jest jednak często brak poszczególnych elementów wahaczy, które wymienić można osobno. Wówczas jedynym wyjściem jest kupno całego komponentu i zamontowanie go.

Nowe wahacze są jednak dość sporym wydatkiem, który wynieść może nawet kilkaset złotych, nie wliczając w to usług montażowych. Na rynku dostępnych jest również wiele odpowiedników używanych, jednak nie jest to zbyt dobre rozwiązanie. Spory przebieg samochodów, z których pochodzą wpłynąć może negatywnie na trwałość wahacza, a tym samym nie wystarczy on na długo. Także nieoryginalne części posiadają swoje wady, do których należy przede wszystkim mniejsza gwarancja bezawaryjności, a także słabsze parametry. Dlatego najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest regeneracja wahaczy. Przynosi ona bardzo dobre efekty, jednocześnie pozwalając zaoszczędzić na kupnie nowego komponentu.

3 komentarze do “Lepiej naprawić wahacz, czy wymienić go na nowy?”

  1. Oczywiście, że naprawa wahacza nie ma sensu. Choć jest to pewnie o wiele tańsze to nie będzie na tyle skuteczne, jak nowa część, a w dodatku może nadal stanowić o naszym bezpieczeństwie na drodze. Po krótkim czasie z tego samego powodu znów będziemy musieli jechać do mechanika, dlatego regeneracja wahacza mija się z celem.

  2. Z reguły zawsze lepiej wymienić zepsutą część na nową. Niemniej jednak, zdarzają się i takie usterki, przy których właściwa naprawa może na jakiś czas załatwić kwestię wymiany. Warto jedynie mieć świadomość, iż od sprawności naszego auta nie zależy tylko to, czy zostanie nam podbity przegląd na kolejny rok, ale przede wszystkim bezpieczeństwo nasze i wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

  3. Bezawaryjność układu zawieszenia jest doprawdy kluczową kwestią w zapewnieniu bezpiecznego użytkowania każdego pojazdu. Jak wiadomo, na bezpieczeństwie nie można oszczędzać jednak w przypadku niektórych części, jak i narzędzi https://air-com.pl/k/sprezarki-i-kompresory,36 można niekiedy trafić na tak atrakcyjne ceny, że nie ma potrzeby zastanawiać się nad sensem wymiany na nowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *