Niemcy kojarzą nam się przede wszystkim z solidnością, wysoką jakością, trwałością, doskonałą organizacją i perfekcjonizmem. Duży wpływ na taki wizerunek kraju miały niemieckie koncerny samochodowe, które zasłynęły na całym świecie z aut o tych samych cechach. Dziś niemieckie marki motoryzacyjne to jedne z najpoważniejszych graczy na światowych rynkach. Co więcej, ich siła i znaczenie ciągle rosną.
Historia sukcesu sięgająca czasów boomu gospodarczego
Początek legendy niemieckiej motoryzacji zdaniem wielu nadszedł wraz z latami pięćdziesiątymi XX wieku, jednak w rzeczywistości należałoby się cofnąć do lat trzydziestych i okresu gigantycznego boomu gospodarczego poprzedzającego II wojnę światową. To właśnie wówczas światło dzienne ujrzały tak kultowe konstrukcje, takie jak słynny VW garbus, który od samego początku podbijał wszystkie światowe rynki. Zresztą były to czasy początków świetności nie tylko Volkswagena. Swoją pozycję budował wówczas również Mercedes, Porsche i Audi.
Po wojnie, w latach pięćdziesiątych, wszystkie wymienione wyżej marki podjęły przerwaną przez wojnę i lata powojenne budowę swojej pozycji na światowym rynku motoryzacyjnym. Każdy z tych koncernów wykorzystał czas cudu gospodarczego finansowanego z pieniędzy amerykańskich (słynny Plan Marshalla) i stworzył silne, światowe marki, które doskonale odzwierciedlały typowo niemieckie cechy, a więc solidność, trwałość, jakość i dbałość o szczegóły.
Niemieckie marki samochodowe w walce z konkurencją
Mając już ugruntowaną pozycję na światowych rynkach, niemieckie koncerny samochodowe rozpoczęły wielką bitwę o dominację. Bitwę tę toczyły przede wszystkim z koncernami francuskimi, amerykańskimi oraz – w późniejszym czasie – z japońskimi. Sądząc po stanie obecnym, można powiedzieć, że rywalizacja ta została przez niemieckie marki wygrana, choć nie obyło się bez strat. Co zadecydowało o pozytywnym dla niemieckiej motoryzacji rozstrzygnięciu?
W przypadku największych marek, takich jak Mercedes, Audi, Opel czy Volkswagen, zadecydowało umiejętne połączenie produkcji masowej z zachowaniem najwyższej jakości konstrukcji i ich stosunkowo niskimi cenami. Duże znaczenie miała również ich trwałość i bezawaryjność. Części do Audi czy Mercedesa, choć łatwo dostępne, w rzeczywistości nie były nigdy towarem szczególnie mocno poszukiwanym, ponieważ nie było potrzeby przeprowadzania ich częstych wymian.
Współczesne konstrukcje przejawiają cechy identyczne. Części do Audi A4 (8EC, B7) nadal cieszą się doskonałą opinią użytkowników, jednak wciąż popyt na nie jest ograniczony. Wynika to głównie z trwałości oryginalnych konstrukcji, w których wymianie podlegają głównie części eksploatacyjne.
Podobnie rzecz ma się w przypadku współczesnych konstrukcji Mercedesa, Opla czy Volkswagena. Choć tu niektóre modele, głównie ze względu na ich technologiczną innowacyjność, bywają wyraźnie bardziej awaryjne.
Niemieckie samochody takie jak Audi, BMW, VW, Opel czy Mercedes to symbol klasy i niezawodności. Osobiście uważam, że Niemcy produkują naprawdę bardzo dobrej jakości auta, których jest na rynku bardzo dużo, a ich użytkownicy cieszą się ich trwałością i niezawodnością. Niemiecka motoryzacja zalicza się do światowej czołówki