Jak jest zbudowany i jak działa silnik krokowy?

Praca silnika skokowego polega na wykonywaniu ruchów mikrometrycznych. Za ich sprawą przepustnica odchyla się w obie strony, co pozwala na ustalenie jej położenia. Sterowanie odbywa się na podstawie liczby kroków, które silnik uzyskuje z elektronicznego modułu sterującego (ECM). Liczbę kroków przelicza się w ten sposób na odpowiednie wychylenie.

Budowa silnika krokowego

Silnik skokowy zazwyczaj znajduje się obok przepustnicy. Jest wyposażony w wirnik wzbudzenia, zawór obrotowy oraz złącza zasilania elektronicznego. Zawór obrotowy przeważnie posiada kształt grzybka. Przy cofaniu otwiera dodatkowy przelot powietrza, który jest równoległy do zamykanego przez przepustnicę przelotu głównego. Zmiana kierunku obrotu jest realizowana praktycznie w taki sam sposób, jak w zwykłych urządzeniach elektronicznych. Odbywa się to za pomocą zmiany biegunowości prądu elektrycznego. Elektroniczny moduł sterujący obsługuje działanie silnika krokowego na podstawie odczytu z czujników. Za określenie prędkości obrotowej silnika odpowiada czujnik położenia wału karbowego, czujnik temperatury płynu chłodzącego oraz czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym, czyli tzw. MAP sensor.

Silnik krokowy i sterowanie ECM

ECM pobiera również informacje na temat tego, czy włączony jest zapłon, jednak najbardziej kluczowe są dane o aktualnym naładowaniu akumulatora. Jeżeli wykryte zostanie niebezpieczeństwo rozładowania, silnik krokowy umożliwia szybsze jego naładowanie. W tym celu podnosi obroty biegu jałowego. Zazwyczaj silnik krokowy pracuje również przez określony czas po wyłączeniu silnika, co pozwala na łatwiejsze jego ponowne odpalenie. W przypadku zgaszenia samochodu podczas nieuważnego ruszenia, silnik krokowy znajduje się w pozycji z przepustnicą zamkniętą, umożliwiającą największe otwarcie. W ten sposób nie tylko ułatwiony jest sam rozruch, ale również utrzymanie odpowiednich obrotów zaraz po jego wykonaniu.

Awaria silnika krokowego

Nawet najczęściej polecane silniki krokowe miewają usterki. Najczęstszym symptomem jest wyczuwalne falowanie obrotów silnika podczas postoju, a tym samym problem z utrzymaniem jednostajnych obrotów. Objawy te nie muszą być jednak związane z silnikiem krokowym, a przynajmniej nie zawsze wymagają wymiany na nowy egzemplarz. W bardzo wielu przypadkach wystarczającym rozwiązaniem jest jego wyczyszczenie. W tym celu należy go wymontować i rozebrać. Silnik krokowy jest narażony m.in. na powstawanie nalotu, który może w znaczący sposób utrudniać pracę. Po wyczyszczeniu warto cały układ przesmarować. Do tego celu wykorzystać można smar lub olej w sprayu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *